vrijdag 14 augustus 2015

Reality check



Zo heb je een dag waarop je je zit te vervelen en zo heb je een dag waarop alles tegelijk komt. Citra was gisteren te druk om met me mee te gaan naar de Kampung Gondolayu, waar (hopelijk) Supre nog woont, de vrouw die in 1976 mijn kindermeisje was en die ik op deze reis hoop te vinden. Maar de tijd begint te dringen: ik ga woensdag al weer terug naar Nederland.

Toen kregen we vanochtend om 05.00 uur bericht van Tuhan dr. Sultan: dat we om 8 uur vanochtend zouden horen hoe laat we vandaag op audiƫntie mogen komen. Damn. We zouden vandaag naar een heel bijzonder festival nabij Magelang. Met pre-islamitische muziek en rituelen. Werkelijk uniek.

Maar of je nu afspreekt met een Prins van het Koninklijk Huis van de Zoeloe, zoals ik 6 jaar geleden in Zuid-Afrika deed, of met een Javaanse vorst: je moet altijd laten zien dat je klaarstaat. Wachten. 

Dus om 8 uur horen we hoe laat we naar de Sultan mogen en of we daarna nog naar Magelang kunnen. Maar 8 uur is nooit 8 uur hier. Ik ben zo gewend aan vrijheid in mijn leven en werk: dat ik helemaal zelf kan bepalen wanneer ik wat doe en hoe ik daarmee mijn tijd en energie het beste kan verdelen. Hier kan dat niet. Het hangt van anderen af. Heel goeie reality check voor me.

Intussen gaan Citra en ik Supre zoeken vanochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Grafkist

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er – zoals altijd – meerdere kanten zitten aan Barbara’s dekoloniseringssage waarvan ik er sommige tot ...