We verblijven in de villa van hotel Sukuh Cottage dat op de
steile helling van de vulkaan Lawu ligt. We zitten op 1100 meter hoogte en
kijken uit over de vlakte. Als echte kolonialen. Behalve het fenomenale uitzicht (dat niet op een
foto te krijgen is) vind ik de verschillende geluiden die van beneden
opstijgen fascinerend. Krekels, kikkers, loeiende koeien, brommertjes, ritselende bladeren, radio's, televisies, en
mensen.
Overal op Java wordt in ieder geval 5 keer per dag luidkeels
opgeroepen tot gebed door een groeiend aantal moskeeën: om half 5 (zonsopgang),
12 uur (middag), 3 uur (begin namiddag), half 6, en 7 uur (zonsondergang). Ook
voor ons zijn het nu ankerpunten in de dag (‘ah, het is 3 uur, tijd voor een
kopje thee’). De haan in de boerderij naast ons noemen we de Talibaan-haan. Hij
kraait in navolging van de muezzin ‘Allaaaaaaahoe-Aakbar’.
Als de 85 moskeeën in het dal er weer het zwijgen
toe doen, dringt probleemloos swingende Bollywoodmuziek naar de voorgrond, of
een cheesy dangdut-drumritme. En dan hoor je weer een uur achter elkaar
traditionele gamelanmuziek. Lekker gado-gado, zou Ibu Anna, onze gids inWonosobo zeggen.
De gado-gadogeluiden uit het dal deden me filosoferen over het
waarnemen van onderscheid, één van de heetste hangijzers in de cultuurwetenschappen: Wanneer en waarom hoor je, of zie je, iets als hetzelfde als - of als anders dan - iets ‘anders’?
Mijn vader zei altijd dat de Javaanse cultuur een syncretische
is. De huidige cultuurwetenschappelijke norm is dat elke cultuur in principe
syncretisch en hybride is. Maar ook dat hangt maar weer af van hoe je het ‘bekijkt’.
Voordat de islam hier werd geïntroduceerd waren de meeste
mensen hindoe, en veel hindoeïstische cultuurelementen bestaan nog steeds heel
vanzelfsprekend naast en in combinatie met islamitische geloofsuitingen. En er
zijn animistische tradities die voortleven: voorouderverering, plekken die
bewoond worden door goede of slechte geesten, en een uitgebreide filosofie van
alternatieve geneeswijzen die daarmee samenhangt.
Hoe monotheïstisch en islamitisch veel Javanen ook zijn, als
ze graag kindertjes willen krijgen, brengen ze een offer in een hindoeïstische
tempel met vruchtbaarheidssymbolen. De Sultan van Yogya is ongetwijfeld een
goede moslim, maar hij wordt ook geacht zijn relatie met de godin van de
Zuidzee te onderhouden. Anders zou ze wel eens nijdig kunnen worden en voor
aardbevingen of vulkaanuitbarstingen kunnen zorgen. Dat is in 2006 en 2010 nog
gebeurd.
Dit is de Islam Jawa, de Javaanse islam, die net zoveel
waarde hecht aan hindoeïstisch, boeddhistisch en animistisch Javaans erfgoed als
aan Allah. Onze gids, Pak Tri, is een uitgesproken exponent
van deze gado-gado-islam, sterk gekant tegen extremisme en met een verbluffende
kennis van hindoeïstische cultuur en andere pre-islamitische Javaanse
gewoonten. Hij noemt
deze islam de rode islam (Islam Merah) en vertelde ons dat die de laatste jaren steeds verder onder druk is komen te staan door de opkomst van de witte islam (Islam Putih). Moslims die deze 'witte' puristische leer uit Saoedi-Arabië naleven, trappen offerplekjes omver bij drukke
gevaarlijke kruispunten, omdat ze het afgoderij vinden en ervan uitgaan dat het
lot van mensen enkel in de hand van Allah ligt. Sindsdien gebeuren er volgens
Pak Tri meer ongelukken op zulke kruispunten.
Zijn zorgen zijn niet uit de lucht gegrepen. Met Saoedisch geld verrijst de ene gigantische moskee na de
andere. Islamitische geloofsbelijdenis dringt door in elke vezel van het
openbare leven. Een van mijn vaders oud-promovendi weigert nog langer
vrouwelijke studenten te begeleiden. Een ontslagprocedure tegen hem is
inmiddels gestart, maar niemand durft in het openbaar te zeggen wat de reden
is. Waar je 20 jaar geleden zelden vrouwen met een sluier zag, zie je nu zelden
vrouwen zonder sluier.
Boven de gado-gadogeluiden uit de vallei vroeg ik me af of
het onderscheid dat Pak Tri maakt tussen rode en witte islam een nieuw
onderscheid is. De oude diversiteit van geloofsuitingen
binnen de Islam Jawa wordt door geloofsgenoten veroordeeld. Dus moet er een naam komen voor die geloofsgenoten die ze 'anders' maakt: witte islamieten zijn geen rode islamieten. Is dat een nieuwe diversiteit? Of is het een alarmbel voor de opkomst van een 'witte' ayatollah-monocultuur die elke hybridisatie de nek omdraait?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten